Fairtradegemeente

Een beetje geschiedenis

Fair Trade is een wereldwijde beweging die streeft naar rechtvaardigheid, gelijkwaardigheid en duurzame ontwikkeling. In april 2001 besloot een groep vrijwilligers in het Verenigd Koninkrijk om hun gemeente ‘Garstang’ uit te roepen als allereerste 'Fairtrade Town'. En zo geschiedde.

Overal poppen intussen gemeenten op die zich inzetten voor eerlijke handel. In 2004 werd de campagne FairTradeGemeente in Vlaanderen gestart. Drie organisaties: Max Havelaar (nu Fairtrade Belgium), Oxfam-Wereldwinkels en Vredeseilanden (nu Rikolto) besloten de campagne op te richten, en later voegde ook 11.11.11 zich erbij. Tot op vandaag trekken deze vier organisaties aan de kar. En met succes, in 2023  tellen we 193 Fairtradegemeenten. Wereldwijd zijn er al zo’n 2.000 Fairtrade Towns.

Om de titel van FairTradeGemeente in de wacht te slepen, moet de gemeente voldoen aan zes criteria

Criterium 1: Een geëngageerd bestuur

Het eerste criterium vereist een geëngageerd gemeentebestuur. Het lokale bestuur keurt een resolutie goed die fair trade steunt en beslist om koffie en nog minstens één ander fairtradeproduct aan te kopen voor vergaderingen, op kantoor en in de cafetaria's. Verder promoot de gemeente op regelmatige basis het bewustzijn rond fair trade via communicatie naar haar personeel en inwoners toe.

Criterium 2: Winkels & Horeca

Het tweede criterium betrekt overtuigde winkels en horecazaken. Minstens twee fairtradeproducten zijn duidelijk beschikbaar in de plaatselijke winkels en horecazaken. Daarvoor zijn er doelstellingen vooropgesteld per aantal inwoners. De winkels en horecazaken communiceren ook over het feit dat zij fairtradeproducten verkopen of serveren.

Criterium 3: Scholen, bedrijven & organisaties

Het derde criterium vereist een samenwerking tussen de gemeenten en een aantal scholen, bedrijven en organisaties (jeugdbeweging, sportclub, vereniging,…). Een aantal scholen, bedrijven en organisaties gebruikt fairtradeproducten en communiceert daarover. Scholen zetten ook educatieve campagnes op om de kennis over en de betrokkenheid met fair trade te vergroten.

Criterium 4: Communicatie & Media

De campagne tracht te zorgen voor zoveel mogelijk media-aandacht op lokaal en regionaal niveau. Daardoor bereikt men een groot deel van de bevolking. En zo voelen lokale deelnemers zoals handelaars en organisaties zich gewaardeerd voor hun engagement. Rapporteer hier ook over de events die georganiseerd werden in de gemeente om eerlijke handel onder de aandacht te brengen van het brede publiek.

Criterium 5: Trekkersgroep

Het vijfde criterium vereist een enthousiaste trekkersgroep. Er is een lokale trekkersgroep actief die de nodige initiatieven onderneemt om de titel te behalen. De lokale trekkersgroep bestaat bijvoorbeeld uit een gemeenteambtenaar, vrijwilligers, deelnemers aan de campagne (school, vereniging,…). Nadien zorgt die groep voor de continuïteit van de campagne en is ze verantwoordelijk voor een tweejaarlijkse beoordeling (Fair-O-Meter). Daaruit moet blijken dat de gemeente nog steeds een Fairtradegemeente is.

Criterium 6: Lokale duurzame voeding

Het zesde criterium vereist het opzetten van een initiatief rond lokale en duurzame voeding. Om Fairtradegemeente te worden, lanceert men in de gemeente een initiatief dat lokale consumptie en productie van duurzame producten aanmoedigt: zowel thuis, als op de werkvloer en op openbare plaatsen. Er wordt over dit initiatief duidelijk gecommuniceerd. Om de titel te behalen én te behouden wordt een meerjareninitiatief of jaarlijks een kortlopend project opgestart.

Waar we vandaag staan...

Op basis van de ingevulde Fair-O-Meter behaalde Kortenberg een B in 2023.

Met de Fair-O-Meter wordt de inzet van gemeenten op vlak van eerlijke handel gemeten. Met deze vragenlijst herbevestigen ze meteen ook hun titel van fairtradegemeente.  Dankzij de Fair-O-Meter kennen we de impact van alle fairtradegemeenten, en zetten we samen grote stappen richting meer eerlijke en duurzame handel.

En jij?

Door het streven naar de zes criteria toont de gemeente, van burgemeester tot cafébaas, van ondernemer tot jeugdvereniging, dat ze fair trade een warm hart toedraagt.

Een fairtradegemeente steekt zowel de kleinschalige boer in het zuiden als de duurzame boer in het noorden een hart onder de riem. Dat doen we door fairtradeproducten en lokale, duurzame producten naar voren te schuiven.

Met je winkel, vereniging, bedrijf of horecazaak kan ook jij een steentje bijdragen en deze boeren steunen. Dit kan door hun producten aan te bieden aan je klanten, leden of medewerkers.

Er is keuze uit meer dan 1.000 producten: koffie, kruiden, wijnen, fruitsappen, frisdranken, vers fruit, chocolade, chips, granen- en chocoladerepen, ontbijtgranen, ijs, ...

Gebruik of verkoop je fairtrade- of lokale, duurzame producten of ben je geïnteresseerd om dit te doen? jouw engagement willen we met veel trots aan de buitenwereld bekendmaken via persartikels, website, …