Meldpunt

De gemeente en het Welzijnshuis streven steeds naar de best mogelijke dienstverlening, klantvriendelijkheid, een vlotte afhandeling van aanvragen en dossiers. Maar toch kan het gebeuren dat er iets foutloopt of dat iemand niet tevreden is en een klacht heeft.

Iedereen heeft het recht op behandeling van een ingediende melding of klacht en dit volgens de regels uiteengezet in het reglement Burgerparticipatie. De manier waarop het gemeentebestuur klachten behandelt, vind je in dat reglement in de artikels 14 tot en met 18.

Zie je een probleem?

  • Het meldingsformulier gebruik je wanneer je de gemeente of het Welzijnshuis wil informeren over een probleem. Je wil bijvoorbeeld melden dat er een put is in de weg, dat er een mankement is aan gemeentelijke infrastructuur, dat je ergens op het openbaar domein een sluikstort hebt vastgesteld, enzovoort.

Ben je ontevreden over dienstverlening?

  • Het klachtenformulier gebruik je wanneer je ontevreden bent over de dienstverlening van de gemeentelijke diensten of van het Welzijnshuis. 
    • Je kan ook een e-mail sturen naar klachten@kortenberg.be. Of je kan een brief sturen naar de gemeente Kortenberg. Omschrijf daarbij duidelijk je klacht en vermeld zeker je persoonsgegevens. 
  • Ben je niet tevreden over de wijze of het resultaat van de klachtenbehandeling door de gemeente of het Welzijnshuis, dan kan je in tweede instantie terecht bij de Vlaams Ombudsman Bart Weekers. De Vlaamse Ombudsdienst zal de klacht dan opnieuw onder de loep nemen en grondig onderzoeken in overleg met de gemeente of het Welzijnshuis.

Ben je ontevreden over een beslissing?

De Vlaamse minister voor Binnenlands Bestuur en de vijf provinciegouverneurs staan als toezichthoudende overheid in voor het algemeen bestuurlijk toezicht op lokale besturen. Zij kunnen beslissingen van lokale besturen vernietigen als die het recht of het algemeen belang schenden. De beslissingen die genomen worden door de gemeenteraad, het college van burgemeester en schepenen, de raad voor maatschappelijk welzijn en het vast bureau kunt u consulteren op deze website. Bekijk op de klachtenwegwijzer algemeen bestuurlijk toezicht hoe u een klacht tegen een beslissing van het lokaal bestuur kunt indienen bij de toezichthoudende overheid.

Meldingen of klachten over nutsmaatschappijen

Hebt u een melding of een klacht die bestemd is voor een nutsmaatschappij, neem dan rechtstreeks hiermee contact op. Bekijk de contactgegevens van de nutsmaatschappijen.

Contactinformatie